Cinque Terre

Cinque Terre: 5 pareltjes onder de Italiaanse zon

Een van de populairste wandelgebieden van Europa, dat is Cinque Terre. Als fervent wandelaar, stond deze bestemming dan ook al heel lang op mijn bucketlist. Onlangs was het zover en mocht ik met een vriendin dit prachtige gebied gaan verkennen. Heb je tijd om ook eventjes mee te gaan op reis?

Dromerige dorpjes

Parco Nazionale delle Cinque Terre is gelegen aan een  kuststrook in het noordwesten van Italië welke zich uitstrekt van Levanto in het noorden tot La Spezia in het zuiden. Daartussenin liggen, op slechts enkele kilometers van elkaar, 5 dromerige dorpjes: Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. De dorpjes bestaan uit kleurrijke huisjes welke tegen de oprijzende kliffen uit zee zijn aangeplakt. Dobberende bootjes in de haventjes,restaurants met veelbelovende gerechten en al even spectaculaire uitzichten en authentieke steegjes waar de heerlijk geurende was nog boven je hoofd hangt te wapperen… Italië op haar allerbest dus!

Cinque Terre, Vernazza

Alle dorpjes zijn met elkaar verbonden middels een treinverbinding waardoor het niet veel uitmaakt waar je je verblijf boekt. Hoe makkelijk kan het zijn?

Sentiero Azurro

Naast een treinverbinding is ook het bekende wandelpad Sentiero Azurro een verbindende factor tussen de dorpen. En daar komen wij dus voor! Op het moment dat ik dit schrijf is helaas niet het gehele pad geopend. Dit komt door het noodweer dat het gebied in 2011 heeft getroffen en hier aardverschuivingen heeft veroorzaakt. Het gedeelte Monterosso – Vernazza en Vernazza – Corniglia is momenteel toegankelijk. Dit zijn tevens de meest intensieve wandeletappes van de route. Dat wil zeggen behoorlijk wat stijgingen en veel, héél veel trappen… Maar voor een beetje wandelaar is het zeker te doen.

Etappe Monterosso-Vernazza

Vroeg in de ochtend stappen we in de trein richting Monterosso. De etappe Monterosso-Vernazza staat als eerste op de planning. Vol goede moed gaan we op pad, maar al snel dienen de eerste trappen zich aan. We hebben meteen door dat we rustig aan moeten doen. Natuurlijk om van de uitzichten te genieten, maar stiekem ook een beetje om ons lijf te ontzien en nog een beetje normaal te blijven ademen 😉

Tijdens de tocht worden we aan de lopende band getrakteerd op de prachtigste vergezichten. Steeds hebben we de azuurblauwe zee aan onze zijde, en daarbij is er veel afwisseling: eerst eens wat bos, dan weer lopen we tussen de wijngaarden door.. Ik laat de diversiteit en schoonheid van het landschap op me inwerken.

Cinque Terre, monterosso-Vernazza

Geschenk uit de hemel

En dan is daar ineens uit het niets, halverwege de route van Monterosso naar Vernazza, een allervriendelijkste Italiaanse meneer die verse sinaasappels en citroenen staat te persen.. Dat alles ook nog op een wondermooie plek met prachtig uitzicht. Dit voelt als een geschenk uit de hemel na het vele klimmen kan ik je beloven!

We bedanken de goede man en letterlijk en figuurlijk bijgetankt, gaan we met een licht euforisch gevoel weer op pad. Een stuk verderop, wanneer we een bocht omgaan, worden we wederom aangenaam verrast.

Blik op Vernazza

Cinque Terre, Vernazza

Ons einddoel van de eerste dag is namelijk in zicht: Vernazza! De zon beschijnt het betoverende dorpje beneden ons en het schittert ons in al haar glorie tegemoet. Nog even doorlopen, maar de route zelf is wonderschoon en met zo’n oogstrelende beloning in zicht is het helemaal geen opgave om onze eerste etappe te volbrengen. De lieflijke straatjes lonken en ondanks de drukte in het plaatsje, is het een charmante ontmoeting waar we ons de cappuccino laten smaken bij een fijn koffiehuisje.

Eten met uitzicht

Cinque Terre, Manarola

In de avond besluiten we Manarola te bezoeken om te gaan eten. We zien meteen een prachtig plekje met uitzicht over zee en het dorpje. Daar willen we zijn! Wederom een klein klimmetje en even wachten op een tafeltje, maar dan heb je ook wat. Nessun Dorma blijkt heerlijke en gezonde maaltijden te bieden. De indrukken van de dag en de schitterende locatie waar we ons bevinden doen ons allebei verstillen. In gedachten vaar ik weg in een van de bootjes die beneden in de haven liggen te dobberen. De wijn en het heerlijke groentegerecht laat ik me smaken. Wat een ultiem geluksgevoel om hier te mogen zijn.

Etappe Vernazza-Corniglia

De volgende dag dreigt het te gaan regenen. Wanneer we wakker worden, is het echter droog en we besluiten de gok te nemen en vroeg op pad te gaan. We pakken de trein naar Vernazza. Hier vervolgen we de Sentiero Azurro naar Corniglia, het kleinste dorpje van Cinque Terre. We kiezen er bewust voor om deze richting te lopen, omdat we dan na de intensieve wandeling, eenmaal aangekomen bij het eindpunt Corniglia, de vele trappen naar het station kunnen afdalen. In omgekeerde volgorde zouden we bij aankomst op het station in Corniglia, meteen de vele trappen moeten beklimmen en dan moeten we nog aan de etappe richting Vernazza beginnen. Wij hebben hier niet voor gekozen en ik moet zeggen: daar ben ik persoonlijk nog steeds heel blij om!

Wederom is het een prachtige, afwisselende route. Geen mannetje met vers geperst sap, maar wel een leuk cafeetje pal aan de route, met uitzicht op Corniglia.

image0

Het laatste stukje van de route wordt de lucht al vochtiger en dit merken we meteen aan de stenen trappen. Het wordt gladder onder onze voeten en we moeten geconcentreerd bezig zijn met waar we lopen. Uiteindelijk wandelen we het kleine, maar o zo charmante dorpje Corniglia binnen! Mission accomplished..We hebben ons doel bereikt en kunnen weer een vinkje op onze bucketlist zetten!

Cinque Terre, Corniglia straatje

La dolce vita

Meteen tijdens ons high five-ritueel begint het te regenen. Achter ons wordt de route door een beveiligingsmedewerker afgesloten vanwege de weersomstandigheden.. Moe en voldaan vinden we een gezellig plekje met een fijn tafeltje en een nog fijnere cappuccino  “with love” wordt geserveerd… We praten, lachen, voelen de euforie door onze aderen stromen. We bestellen er allebei nog eentje “with love” en vragen ons af: zouden ze dit bedoelen met La Dolce Vita? Ja, we weten het zeker: dit is het!

Ben je ook geïnteresseerd in een reis naar dit schitterende gebied? Kijk dan even bij Oyster’s Special Cinque Terre, daar vindt je een uitgewerkte reissuggestie met veel tips en ideeën.

Cinque Terre, cappuccino

4 gedachten over “Cinque Terre

1. Het was een geweldig avontuur met veel hoogte punten. Dat we dit nog vaak met elkaar mogen delen. Enne……… Dit pakken ze ons niet meer af. Herinnering voor het leven.