Roadtrip door de West-Kaap en Oost-Kaap

Zuid-Afrika, het land dat al op mijn bucketlist staat zolang ik mij kan heugen. Afgelopen voorjaar is het zover en maak ik samen met mijn gezin een roadtrip door dit prachtige land. Dat wil zeggen een fractie van het land, want het is immens groot en heeft zoveel mogelijkheden dat we keuzes moeten maken. Of gewoon een week of 4 a 5 gaan natuurlijk, maar die optie hebben we helaas niet.

Aankomst in Cape Town

Onze reis begint meer dan uitstekend. Terwijl we onze huurauto ophalen op de luchthaven van Kaapstad, glundert de imposante, machtige Tafelberg ons al tegemoet onder een strakblauwe hemel. Wat een ontvangst! Het is meteen duidelijk: Table Mountain wordt de eerste stop voor we op weg gaan richting Stellenbosch.

We blijven nu niet in Kaapstad, want we zullen uiteindelijk hier onze reis afsluiten. Echter, gezien het heldere weer, willen we deze kans niet onbenut laten om naar de top van de Tafelberg te gaan en een eerste blik te werpen op Kaapstad.

Uitzicht op Mother City

We zijn wat vermoeid van de reis, maar dat verdwijnt als sneeuw voor de zon, wanneer we ons in de kabelbaan naar de top van de Tafelberg begeven. Wat ís die kabelbaan steil!! En bovenal wat ís het mooi daarboven. Ik had er tot nu toe geen voorstelling bij, maar het is heel goed begaanbaar met aangelegde paden en overal waar je kijkt uitzicht, wijds uitzicht! Uitzicht op Lions Head, uitzicht op Devils Peak, uitzicht op Robbeneiland..

Een betere eerste kennismaking met Zuid-Afrika kunnen we ons niet wensen. We moeten elkaar even knijpen om te weten dat we niet dromen. We zijn in Zuid-Afrika en wel boven op de Tafelberg!

Lions head

Ieder zijn eigen reis

We rijden verder, het centrum van Kaapstad achter ons latend. Zodra we richting  de rand van de stad  komen, doemt de township Khayelitsha op langs de rand van de snelweg. Het is een groot gebied, waar ongeveer 1,5 miljoen mensen wonen en vormt kilometers lang het straatbeeld dat  aan ons voorbij zoeft. Het staat meteen in contrast met het vrij westerse, goed ontwikkelde  centrum van Kaapstad waar we zojuist vandaan komen. Daar worden we wel even stil van en in deze stilte nemen we even de tijd om dit beeld te verwerken.

Ondertussen verbazen we ons over de voetgangers die “gewoon” langs de berm van de snelweg lopen en proberen een lift te krijgen. We proberen ons voor te stellen hoe het zou zijn wanneer je alles zou moeten lopen en we passeren ondertussen verschillende auto’s  met hun laadbakken vol  passagiers. De mensen lachen en zwaaien. Zij zijn in hun missie geslaagd, hebben een lift en weten dat ze hun bestemming voor het donker wordt, zullen bereiken…

Herfst in de Kaapse Wijnlanden

We verblijven de eerste nacht op een wijnlandgoed midden in de Kaapse Wijnlanden, in de plaats Stellenbosch. Prachtige groene , al een beetje naar oranje verkleurende wijnranken, steken af tegen een blauwe lucht. We reizen in april en het seizoen is tegenovergesteld aan dat van Nederland dus het wordt al herfst in Zuid-Afrika. Dat is ook te zien. De temperatuur is met een gemiddelde van 25 graden nog altijd zeer aangenaam.

De Wine Estate beschikt over prachtig ingerichte bungalows en het uitzicht vanaf de veranda is fenomenaal! De wauw-factor in overtreffende trap.

Stellenbosch, Skilpadvlei,

Onze ervaring is dat je ook met kinderen  gerust een wijnlandgoed kunt bezoeken of er kunt logeren. Op veel plaatsen zijn zij meer dan welkom. Dat is Zuid-Afrika, niets moet en bijna alles mag. Heb je veel tijd dan kun je per fiets van het ene Wine Estate naar het andere fietsen, dit alles door een betoverend mooi landschap.

Kaapse wijnlanden

We ontbijten uitgebreid aan de rand van een wijngaard waar de zonnestralen de verkleurende bladeren beschijnen. Daarna is het voor ons tijd om verder te gaan. Maar niet voordat we een bezoek hebben gebracht aan het bekende “Oom Samie se Winkel”. Een heel knus winkeltje in museumstijl waar vroeger de ruilhandel hoogtij vierde. Via de bekende wijnroute, route 62 gaan we richting struisvogelhoofdstad Oudtshoorn.

Stellenbosch, Oom samie se Winkel

De route is prachtig, elk half uur verandert het landschap en uiteindelijk rijden we door het half woestijngebied Little Karoo waar ook Oudtshoorn ligt.

Camping of Glamping…?!

We melden ons bij een Private game reserve genaamd Buffelsdrift en de tent die daar voor ons klaar staat…. Niet te bevatten, zo groot, het lijkt wel een legertent qua afmeting en is voorzien van alle luxe.

tent Buffelsdrift

We settelen ons op de veranda en we zien hoe een nijlpaard zijn bad neemt in een grote poel, terwijl de zon langzaam achter de bergen verdwijnt.. Een ultiem geluksmoment is de afsluiting van een mooie dag. De avond valt en in de donkere stilte “horen” we de natuur . Want die leeft, ook in de avond, juist in de avond!

Magie van de sterrenhemel

De hemel die vervolgens verschijnt is onbeschrijfelijk, zo mooi. Gitzwart met een heldere sterrenhemel waar je stil van wordt.. Zo stil dat we besluiten om onder leiding van een sterrenkundige alles eens goed te gaan observeren. Zuidelijk Afrika is samen met enkele andere locaties op de wereld, een van de beste plaatsen om het sterrenstelsel te bestuderen. Er is totaal geen lichtvervuiling en de Melkweg is al met het blote oog meteen zichtbaar. Fantastisch!

Op bezoek bij de stokstaartjes

Na een nacht vol dierengeluiden en klein wild dat we rond onze tent horen scharrelen, gaan we vroeg uit de veren. We gaan met een ranger op pad om naar een plek te gaan waar stokstaartjes bij het opkomen van de zon een voor een naar buiten  komen. Wat een grappige diertjes. Één voor één komen ze uiteindelijk tevoorschijn wanneer de warmte van de zonnestralen hun gangenstelsel verwarmt. Ze weten dat het tijd is voor een nieuwe dag. Tijd om op zoek te gaan naar voedsel.

Stokstaartjes

Ook wij trekken weer verder de natuur in. Tijdens de gamedrives genieten we van de  ontmoetingen met neushoorns, buffels en giraffen. Ik geniet zeker van deze ultieme ervaring, maar ik geniet ook intens van de blikken van mijn jongens die dit allemaal voor het eerst zien, wat bijzonder!

Zelf spotten in Addo Elephant NP

Addo Elephant NP is onze volgende bestemming. Een reisjournalist die we voorafgaand aan de reis hebben gesproken, heeft ons aangeraden om zowel georganiseerde gamedrives in een privépark te doen, als ook een park in te gaan waar het toegestaan is om zelf te rijden.

Met een ranger vergroot je namelijk je “spot kans”. Hij weet waar hij veel kans heeft om wild te spotten en kent de gebieden waar de dieren zich vaak ophouden op zijn duimpje.

Echter, op jezelf aangewezen zijn, speuren en zelf rijden geeft een heel andere dimensie aan het begrip “safari”.

En zo gaan we dus zelf Addo Elephant NP in met onze huurauto, ons afvragend of we in het immense park wel überhaupt een olifant of een ander dier gaan zien. We voelen ons in het begin een beetje als kippen zonder kop zeg maar..

Maar jawel, na een tijdje zien we een boom op en neer schudden en staat er op een paar meter van het pad, dus ook niet ver van onze auto, verscholen in bosjes, een reusachtige olifant  een boom kaal te eten.

Niet lang daarna rijden we een bocht om en daar verschijnt een hele kudde inclusief jongen in ons zicht, midden op het pad.. De achterwerken schommelen heen en weer en het is een grappig gezicht. Echter al snel bedenken we ons dat we op een of andere manier die kudde dus voorbij moeten en dat bezorgt me wel wat stressmomenten. Olifanten, inclusief jongen… dat is oppassen! Uiteindelijk komt het goed en hebben we een frontaal zicht op de olifanten. Wat een machtige ervaring! Wat een machtige dieren!

olifanten achterkant

Tsitsikamma N.P.

De bekende Gardenroute zal ons uiteindelijk  via enkele stops langzaam terugvoeren naar Kaapstad. We verblijven in Tsitsikamma National Park, waar we wandelen door tropisch regenwoud. De vochtigheid is voelbaar en de druppels ontwikkelen zich op de takken. We kijken op tegen hoge rotspartijen waar de bavianen blijven roepen. Wanneer we toevallig omkijken, zien we achter ons nog net een baviaan het pad oversteken… Wat een geweldige beleving!

Jumpen vanaf Bloukransbridge

Tsitsikamma NP is  ook het gebied met de hoogste bungeejumpbrug ter wereld, Bloukrans bridge. 216 meter hoog… Dit komt niet op mijn bucketlist voor, dus even kijken naar wat jumps van anderen geeft mij genoeg “kick”. Wat een hoogte, spectaculair!

Bloukrans brug

Een canopytour, dat zie ik dan weer wel zitten. Heerlijk zoeven tussen de boomtoppen, over watervallen en beekjes. Als een vogel zo vrij, laat ik de wind door mijn haren waaien. Relaxed maar met een gezonde dosis spanning genieten van de natuur. We zijn weer een mooie en bijzondere ervaring rijker.

Stormsriver

Stormsriver bridge behoort ook tot Tsitsikamma NP. Het  is een prachtig gelegen hangbrug op de plek waar de Stormsrivier uitmondt in de Indische Oceaan. Na een wandeling in dit gebied nemen we hier een verfrissende duik in de oceaan en  daarna nemen we afscheid van dit schitterende regenwoudgebied Tsitsikamma NP.

Tsitsikamma. Stormsriver bridge

Knysna

Het kustplaatsje Knysna, bekend vanwege de oesters,  wordt de volgende stop. De afstand is niet ver, dus we hebben alle tijd om uitgebreid te lunchen onderweg. We stoppen in Plettenberg Bay bij Bramon Wine Estate. Een heerlijke tapaslunch in de wijngaard staat ons te wachten! Een hele mooie hidden gem waar we enorm van genieten..

Aangekomen in Knysna verblijven we in een soort junglehuisje in hippiestijl. Vogeltjes kwetteren hier volop en al snel spotten we de Knysna Loerie. Een prachtige, felgroene kuifvogel.

Knysna Loerie

We varen door de Knysna Lagoon en maken een tocht te voet door Featherbed Nature Reserve, het thuisgebied van de Blue Duiker, de kleinste antilope in Zuid afrika.

Township

In Knysna bezoeken we een kleinere township. Dit doen we via een lokale organisatie, Emzini Tours. Kindjes rennen naar ons toe en we worden beloond met lachende kindersnoetjes wanneer hun handjes uiteindelijk een snoepje omklemmen.

Het blijkt een misvatting te denken dat de mensen hier een diep ongelukkig bestaan leiden. Niets is minder waar. Zij zijn oprecht gelukkig met het kleine beetje wat ze hebben. Ook wanneer er financieel meer middelen ter beschikking komen, kiest een groot gedeelte van de inwoners ervoor om toch in de township te blijven wonen. De onderlinge banden zijn enorm hecht en uiteindelijk dus belangrijker dan wat dan ook.

Goed doel

De persoon achter de organisatie van deze tours, runt een opvanghuis voor kinderen in deze township en het geld dat hiermee verdiend wordt, komt rechtstreeks ten goede aan het opvanghuis. Dit is een van de hoofdredenen waarom toeristen hier door de bewoners hartelijk ontvangen worden. Een fantastisch initiatief!

We bezoeken lokale ondernemers, een schooltje en zien het project waarmee door de regering huisjes worden gebouwd voor de bewoners van de township.

Knysna township

De mensen en het leven hier maken diepe indruk op me. We eten mee en besluiten Ella, de drijvende kracht achter het opvanghuis, mee te nemen naar een supermarkt. Daar kan ze inkopen doen voor “haar kinderen”. Dat is het minste wat we kunnen doen. Ook al is het een druppel op een gloeiende plaat, het voelt goed iets te kunnen doen.

Wetende dat de kinderen uit het opvanghuis ‘s avonds zullen gaan genieten van een barbecue op het strand met als toetje lekker vanilleroomijs, keren we vol indrukken terug naar ons junglehuisje.

Mosselbaai, de laatste stop voor Kaapstad

Het is tijd om  naar Mosselbaai te vertrekken. We bezoeken ook hier een Private game lodge. We dachten in Oudtshoorn al luxe te verblijven, hier, in Botlierskop Private Game Reserve, is alles overtreffende trap.

We worden verwelkomd met een glas champagne en onze “tent” ademt een en al luxe. Een hemelbed op een houten vloer , bad op pootjes, champagne in de koeler en een buitendouche om onder die adembenemende sterrenhemel te douchen, maken het plaatje compleet. Het is gewoon een suite onder canvas. Niks tent. Het is de mooie rode, glimmende kers op de taart van ons Afrika avontuur.

tent Botlierskop

Briesende buffel

Wanneer we willen gaan eten, bellen we de receptie. Zij komen ons namelijk halen met een wagentje, omdat het niet veilig is zelf rond te gaan lopen. Dat blijkt onmiddellijk, want de ranger verjaagt eerst een briesende buffel voor we naar buiten kunnen komen.. Oké, dat is even wennen en best wel spannend. Maar hé, het is een avontuur nietwaar?

Culinair worden we uitermate verwend met allerlei specialiteiten  waarbij naast de meer bekende gerechten ook krokodillenstaart en zebra geproefd kunnen worden. Na het diner trommelen de jongens mee op de djembé bij het kampvuur. Een relaxte, rustige avond doet zijn intrede.. Ik geniet al kijkend naar mijn jongens en luisterend naar het trommelgeluid dat de weidse vlakte over trekt.

Met kinderen?

Even tussendoor…Misschien denk je nu: wat doe je op zo’n plek met kinderen? Ze zijn overal, ook hier weer, meer dan welkom. Sterker nog: een behoorlijk aantal  gezelschappen in de lodges bestaan uit gezinnen met kinderen. Het is luxe, maar ik omschrijf het als family-luxe. Je kunt hier ook heerlijk met zn tweeën genieten, maar kinderen zeker geen bezwaar dus!

Op Safari-pad

We gaan 3 dagen op pad met ranger Neil en nog een ander Nederlands gezin dat in de lodge verblijft. We zien hier 4 van de big 5 en daarnaast is er veel gezelligheid onderling.

Het luipaard bevindt zich niet in het gebied van deze game lodge en hebben we dus helaas niet gespot.

De laatste dag maken we een safari te paard. Het is een “veilig” gedeelte van het park, maar het voelt toch heel spannend. Ook dit geeft weer een heel andere dimensie aan safaribeleving.

Kudu

Tijd om terug te gaan..

De laatste etappe van onze reis is aangebroken, het is tijd om terug te gaan naar Kaapstad , de plek waar ons avontuur begon. Hier zullen we onze laatste dagen in Zuid-Afrika doorbrengen.  Over Kaapstad zal  ik komende week een apart blog publiceren omdat hier zoveel te beleven is, dat je hier met gemak een week kunt verblijven. Wordt vervolgd dus in deel 3 “Terug naar Kaapstad”..

Meer lezen over Zuid-Afrika? Lees ook “De X-factor…Zuid-Afrika heeft het”