The Big Apple: New York, New York

Alweer de allerlaatste blog van 2017… wat is het jaar weer omgevlogen…

Het lijkt me dan ook leuk om deze te schrijven  over de allereerste reis van 2017: onze citytrip naar New York City!

The Big Apple

Eind februari was het zover… al zolang hadden wij New York torenhoog op ons welbekende lijstje (nouja LIJST) staan,  nu gingen we dan echt.

Groot voordeel: vlieg met Aer Lingus

We vlogen met Aer Lingus via Dublin naar Newark Airport. Dit is trouwens meteen een aanrader die ik wil vermelden. Het is weliswaar geen directe vlucht, maar naast het feit dat dit vaak euro’s scheelt, is er nog een voordeel. In Ierland worden de Amerikaanse douaneformaliteiten al afgewikkeld. Daar waar je in de Verenigde staten uren in een rij kunt belanden en een ellenlang vragenprotocol op je afgevuurd krijgt, gaat dat er in Ierland op een veel relaxtere manier aan toe. Vervolgens, na aankomst in New York, stonden we tot onze grote verbazing in no time bij een bagageband waarna we meteen ook naar buiten konden. Ideaal dus.

Om vervolgens naar het centrum te komen, hadden we vooraf een transfer geboekt via Viator en ook dit wees zich vanzelf en ging van een leien dakje. Zo gingen we op weg richting Manhattan, het kloppend hart van New York City!

We verbleven in een hotel vlakbij The Empire Statebuilding, het NYMA The New York Manhattan Hotel. Gunstig gelegen en in de periode dat wij gingen gunstig geprijsd. In de ochtend is een ontbijtje inbegrepen, maar of je het daar nu voor moet doen… Meer keus dan een bagel en geroosterd brood is het niet,  zoals op de meeste plaatsen overigens het geval is, maar toch fijn dat je niet met een lege maag op pad hoeft. De kamer was verder prima in orde evenals de service.

vrijheidsbeeld

The City that never sleeps??!!

Zoals vele Europeanen met jetlag, waren wij ook al voor dag en dauw  in de weer na onze eerste nacht. Maar… in “The city that never sleeps”, moet dat geen probleem zijn toch? Wij dachten de sunrise vanaf  The Empire Statebuilding te gaan bekijken en zo togen we tegen de klok van 06.30 uur al richting deze majestueuze toren die we vanuit ons hotelraam konden zien. Maar al snel bleek dat de eerste mogelijkheid om “upstairs” te gaan (nou doe maar liever “up with elevator”) pas om 08.00 uur was… Daar ging ons plan… Die hadden we even niet zien aankomen in de stad van de onbegrensde mogelijkheden.

Maar hé, ik zonder plan B… dat moet nog de eerste keer gebeurenWinking smile. En zo gingen we in alle vroegte in de metro richting Harlem. Huhh, dat doe je toch niet, dat is toch een van die onveilige buurten? Wat ga je dáár nu zoeken hoor ik je denken. Harlem…Gospel… dat gaan we daar zoeken op deze vroege zondagochtend.

Say Harlem, say Gospel

Even voor half 8 stonden we voor de First Corinthian Baptist Church, niet wetend wat te verwachten, maar wel wetend dat we dat wel eens mee wilden maken. De swingende muziek galmde ons al tegemoet en de vriendelijke woorden van de man die ons ontving maakten dat we ons 1000% welkom voelden. Je wandelt per slot van rekening toch een hechte gemeenschap binnen. Deze gemeenschap staat overigens erg open om mensen van buitenaf te ontvangen om een dienst bij te wonen. Dat is niet overal zo, dus dat zou je uit moeten zoeken van tevoren.

first Corinthian baptist church

En zo zaten we met welgeteld 6 toeristen tussen de Harlem bevolking en gingen we voor even op in een voor ons andere wereld. We werden apart welkom geheten en mochten ons voorstellen. Onwennig, maar wel heel mooi. Een charismatische priester hield een ontzettend inspirerend verhaal. Gelijkheid en respect voor elkaar voerden de boventoon en we keken er beiden op terug als iets wat we niet hadden willen missen. Het voegt echt iets toe aan je beleving van New York. Want ook dit is New York. Ga je naar New York, doe dit dan gewoon, laat je meevoeren, ga eens buiten je comfortzone en laat me vooral eens weten hoe jij dit vond!

Het kloppend hart: Times Square

Voor ons was het tijd om verder te gaan, weer terug naar het bruisende centrum en zo belandden we op het altijd drukke  Times Square. Nergens ervaar je meer “New york Vibe” dan hier. Via een kiosk van TKTS discount Booths scoorden we alvast kaartjes voor de Broadway musical Cirque du Soleil, want ook dat is een must wanneer je in New York bent. Hier regel je relatief voordelig kaartjes voor alle shows van die dag. Alles op basis van beschikbaarheid, maar doorgaans is er voldoende keus.

times square

De rest van de middag spendeerden we met sightseeing middels de Big Bus. Via het Hop on hop off systeem verkenden we Uptown New York en zo zagen we Rockefeller Center met in de winter een gigantische kerstboom en schaatsbaan. Fifth Avenue, Central Park en Dakota building, Madison Avenue, Metropolitan museum of Arts en Guggenheim museum werden aangedaan.

Moe maar voldaan keerden we terug naar ons hotel om ‘s avonds richting Boadway te gaan voor de musical Cirque du Soleil.

Empire State Building

De volgende ochtend gingen we dan toch echt The Empire State Building op. De lift ging flitsend snel en het weer was prachtig helder, dus de uitzichten waren fenomenaal. Eigenlijk raakten we hier niet uitgekeken, maar ja de “to see-lijst” was nog veel langer dus gingen we toch weer verder.

empire state1

We hadden een 2 daags Hop on hop off ticket gekozen, dus deze dag verkenden we NYC downtown . De wijken Chinatown, Little Italy, SOHO ( shoppen!!), Greenwich Village, east Village en Lower Eastside kwamen aan bod. Superleuk om door deze totaal verschillende wijkjes te dolen. We lunchten bij Katz Deli, bekend uit de film “When Harry met Sally”. Altijd leuk!

katz's

‘s Avonds kozen we voor een Harbour light cruise over de Hudson River om aan de ene kant onze voetjes even rust te geven en aan de andere kant te genieten van de miljoenen lampjes die de stad verlichtten. Heerlijk niets doen, alleen kijken…

Niet alles is duur: ga eens met de Staten Island Ferry

Een andere leuke excursie die we wilden doen, was de ferry naar Staten Island. Al varend kom je langs het Vrijheidsbeeld. Wanneer je niet de behoefte hebt om echt op het Vrijheidsbeeld te staan, is dit een geweldige optie. Je hebt vanaf deze ferry goed uitzicht op het beeld en vergeet vooral ook de machtige en imposante skyline van Manhattan niet. Bij aankomst op Staten Island gingen we van boorden liepen via de terminal de boot weer op en we voeren weer  terug. Superleuk en nog gratis ook!

statenisland

NYC skyline1

Walking down Brooklyn Bridge

Vervolgens zijn we met de metro naar de andere zijde van Brooklyn Bridge gereisd en  richting Manhattan teruggelopen zodat we prachtig zicht op de skyline hadden. Wat een fantastische brug is dit! Het was ook niet druk, dus zelfs een bijna lege brug konden we fotograferen.

NYC, Brooklyn Bridge1

Via het zakendistrict Wallstreet, liepen we naar Ground Zero. Hier hebben we het  9/11 memorial museum bezocht en vervolgens namen we deel aan een indrukwekkende rondleiding. Een oud-beveiligingsmedewerker van het World Tradecenter vertelde zijn indrukwekkende verhaal. Een aantal mensen zijn destijds gered, maar nog veel meer zijn op gruwelijke wijze omgekomen. Deze beelden staan bij ons allemaal nog  op het netvlies. Op de plek waar de torens stonden, zijn nu monumenten ontstaan. Kaders vormen 2 vierkanten  en hier klettert water een oneindige diepte in als symbool voor de overledenen. Hun namen zijn opgenomen in de randen van deze omlijstingen. Wanneer de geboortedag van een overleden persoon is, wordt er tot op de dag van vandaag een witte roos in zijn of haar naam gestoken als eerbetoon. Een ervaring waar we even stil van waren.

9-11 Memorial1

In de namiddag liepen we een stukje over Highline Park. Deze wordt gevormd door een oude spoorweg welke niet meer in gebruik is en vormt nu een soort stadspark op hoogte. Nu waren wij er in februari, dus was dit niet zo spectaculair. Maar wanneer het voorjaar is, kan ik me voorstellen dat dit een mooie plek is om een wandeling te maken.

De laatste avond in deze metropool zijn we teruggegaan naar Rockefeller Center voor een bezoek aan Top of The Rock at night. Spectaculair, wat een uitzicht, wat een lichtspektakel! Wij konden bij aankomst zo naar boven. Echter heb ik vernomen dat je in de drukkere seizoenen hiervoor moet reserveren. Hoe dan ook, dit zou je echt moeten doen.

NYC, Top of the Rock1

Central Park

Wij sloten ons bezoek aan deze machtige stad af met een bezoek aan Central Park, de immense park-rechthoek die vanuit de lucht gezien de stad domineert. De longen van de stad. Wanneer je het leuk vindt om te fietsen, deze zijn hier ook te huur. Er zijn behoorlijke afstanden af te leggen in het park.

Het was hier heerlijk slenteren en een kop koffie in het zonnetje bij de kiosk smaakte goed. We lieten hier alle belevenissen in deze stad der steden nog eens rustig de revue passeren.

central park

Waren we hier echt maar een paar dagen? Dat is de vraag die we ons hardop stellen. We hebben het gevoel dat we voor ruim een week gedaan en gezien hebben. We hebben het optimale uit de dagen kunnen halen door een zorgvuldige planning vooraf. Dit zou ik je zeker aanraden om te doen, want de stad is te groot, te immens en omvat te veel mogelijkheden om dat allemaal ter plaatse maar eens te gaan uitzoeken. Dat is zonde van je kostbare tijd.

New Yorkpass, Citypass, Explorerpass?

Tot slot raad ik je nog het volgende aan met betrekking tot bezoek aan attracties en bezienswaardigheden:

Er zijn verschillende cards te boeken waarbij je ook van tevoren al enigszins zou moeten bekijken wat je zou willen doen. Dat maakt namelijk inzichtelijk welke kaart wel of niet het voordeel voor jou oplevert. Er zijn 3 soorten: De New York Pass, De New York City Pass en de New York Explorer Pass. Met de laatste heb ik zelf goede ervaringen. Je kunt van te voren  kiezen welke attracties je wilt bezoeken en hoeveel. De New York City Pass kan ook een goede keus zijn, hierbij zijn 6 attracties inbegrepen. De New York Pass heeft weliswaar ongekende mogelijkheden, maar is een stuk prijziger en de realiteit is nu eenmaal dat je in een aantal dagen New York niet alles kunt doen. Wellicht dat je dan een stuk duurder uit bent dan met de andere twee mogelijkheden. Je kunt ze makkelijk vergelijken via Viator.

Hoe dan ook, mocht je deze geweldige stad gaan bezoeken: ik wens je een fantastische tijd en wanneer je er geweest bent, lees ik heel graag wat jij er van vond en wat jouw tips zijn.

13 gedachten over “The Big Apple: New York, New York

1. Ik ben nooit in New York geweest. Staat op de een of andere manier ook niet hoog op mijn wishlist maar toch lijkt het me natuurlijk wel een toffe stad. Ground Zero lijkt me wel erg indrukwekkend..

1. Ground Zero is inderdaad heel indrukwekkend, vooral omdat het door de rondleiding door direct betrokkenen zo persoonlijk wordt gemaakt.
      Verder biedt de wereld zoveel keuzes… Ik heb het zelf ook: sommige plekken zullen ongetwijfeld heel bijzonder zijn, maar op de een of andere manier spreekt het je dan toch niet helemaal aan.

1. Ik kan het je echt aanraden. Het is mij uitermate goed bevallen om via Dublin te vliegen. Hopelijk wordt er met Nederland ook een keer zo’n verdrag gesloten, zou fijn zijn..

2. Leuke tips, die explorer pass lijkt me handig ! Ik vond New York ook zo fantastisch. Wij sliepen in East Village. Ons uitstapje naar Brooklyn was mijn favoriet, zo’n leuk stukje NYC! 🙂

3. Heerlijk! Ik ben afgelopen zomer in de VS geweest, maar niet in New York. Het lijkt me heerlijk om deze grote stad te ontdekken.. Mijn zus en ik zetten al een aantal jaren maandelijks een klein bedrag opzij voor een trip naar New York… zo geinig, je hebt het niet eens door maar we hebben toch al bijna onze hele reis bij elkaar gespaard.