Kick off 2018: Hola Barcelona!

Eerste dag van het nieuwe jaar: bestemming Barcelona

Op Nieuwjaarsdag vertrok ik met mijn gezin een aantal dagen naar het zonnige Barcelona om het nieuwe jaar maar eens goed te beginnen.

Vanwege een medisch mankement was het even de vraag of we wel zouden gaan, maar ik had me eerder al eens voorgenomen dat er heel wat moest gebeuren voordat iets of iemand mij van het reizen ging weerhouden. Dus, naast mijn gangbare spullen de antibiotica en pijnstillers in de koffer en gaan!

En wat vind ik het altijd toch fijn om in Spanje te zijn… Het voelt altijd weer een beetje als thuiskomen.

Aangekomen op de luchthaven, kochten we Hola Barcelona kaarten waarmee je onbeperkt gebruik kan maken van openbaar vervoer. Hiermee kan je ook al van luchthaven El Prat naar het centrum reizen. Ideaal dus.

We verbleven in Holiday Inn Express 22 City hotel* wat ons goed is bevallen. Nette kamers, goed ontbijt en 300 meter van het metrostation Llacuna.

Spaanse sfeer in el Borne en Barrio Gótico

Na vele jaren zijn we eindelijk weer eens terug in deze prachtige, veelzijdige stad en voor de kids is het echt de eerste keer. Door middel van een wandeling door het schitterende stadspark Parc de la Ciutadella komen we uit in het superleuke wijkje El Borne dat overgaat in de Gotische Wijk, Barrio Gótico en ervaren we meteen die  Spaanse sfeer waar we alle vier zo gek op zijn. We vinden een leuk restaurantje waar we al gamba’s pellend, onze eerste maaltijd van 2018 nuttigen. Verrukkelijk!

2018-01-01-17h40m06-Nikon_a

Een jongensdroom vervuld…

De volgende ochtend staat de grote wens van mijn jongste zoon centraal. 3 x raden: Jawel een bezoek aan het Camp Nou stadion. We bewonderen de gewonnen prijzen, de gouden ballen van Messi, voetbalschoenen van Ronald Koeman, de commentator ruimte, de pers conferentie ruimte, gastspelers kleedkamer en lopen door de spelerstunnel richting het veld. Heel eerlijk gezegd: om voetbal geef ik eigenlijk helemaal niks, maar als ik naast me kijk en dat glunderende koppie zie, is het me alles waard.

2018-01-02-11h25m10-Nikon_a

2018-01-02-11h36m20-Nikon_a

Het icoon van Barcelona

De Sagrada Familia is de volgende stop. Wanneer we uit de metro stappen en boven de grond komen, torenen de bekende torens meteen boven ons uit. Wat een imposant bouwwerk is het toch. En ten opzichte van 15 jaar geleden alweer zo anders. Gaudi’s meesterwerk zou in 2026 voltooid moeten zijn. Dan gaan we maar weer eens een kijkje nemen..

2018-01-04-18h50m19-Nikon_a

Parc Güell

Vervolgens bezoeken we Parc Güell. Met roltrappen begeven we ons naar een steeds grotere hoogte in de stad en uiteindelijk komen we in het schitterende park waar je ook nog een aantal bouwwerken van Gaudi kunt bewonderen.

2018-01-02-16h18m59-Nikon_a

2018-01-02-16h11m04-Nikon_a

2018-01-02-16h16m41-Nikon_a

Afgelegen, maar de moeite meer dan waard: Bunkers del Carmel

Vanuit hier is het een mooie optie om met de bus richting Bunkers del Carmel te reizen, nog hoger gelegen. Deze plek biedt een grandioos uitzicht over de stad en de zee en rond zonsondergang is dit natuurlijk helemaal fantastisch. Neem wat te eten en drinken mee en je voelt je de koning te rijk op deze plek. Zeker doen wanneer je Barcelona bezoekt!

2018-01-02-17h53m03-Nikon_a

Winterse Rokjesdag

Na een goed ontbijt zijn we klaar voor een nieuwe dag vol indrukken. De weersvoorspelling geeft 21 graden aan op 3 januari.. Korte broeken en rok worden aangedaan en even later flaneren we over de gezellige Rambla de Sant Joseph en bezoeken de overdekte markthal Mercat de la Boqueria. Hier kijken we onze ogen uit. Een gezellige hal met eigenlijk alles wat je kunt bedenken aan etenswaren. Vooral de grote roze varkenskoppen in de vitrines spreken de jongens erg aan..

2018-01-03-12h33m32-Nikon_a

2018-01-03-12h40m26-Nikon_a

We vervolgen onze weg richting de voet van de Montjuïc en gaan hier met een shuttle- treintje naar boven om het Olympisch park met stadion te bezoeken. Ook hier kijk je weer mooi uit over de stad.

2018-01-03-14h16m48-Nikon_a

Even naar het strand!

Te voet dalen we weer af en via Plaza de España met het paleis komen we weer in het centrum terecht. We gaan richting de wijk Barceloneta en lopen hier richting het mooie zandstrand dat deze stad rijk is. Voetjes in het zand en kijkend naar de rollende golven… Heerlijk dat dat ook nog mogelijk is tijdens een stedenbezoek.

We sluiten de dag af met heerlijke tapas aan de Passeig de Gracia en ondertussen werpen we een blik op het mooi verlichte Casa Batlló, ook van Gaudi.

Gràcia, het dorpse wijkje in Barcelona

Alweer de laatste volle dag is aangebroken. We gaan naar de wijk Gràcia. Een stukje stad dat op zichzelf lijkt te staan. Rustiger ook dan de gedeeltes midden in het centrum, terwijl dit gebied toch ook centraal ligt Een soort dorpje in Barcelona waar de lokale bevolking graag lijkt te komen, kinderen op straat spelen en een relaxte bedrijvigheid heerst. Een wijkje om in alle rust doorheen te dolen. Veel leuke pleintjes tussen de steegjes vormen hier het straatbeeld. Ook wij strijken even neer op een van de zonovergoten bankjes van Plaza de la Virreina met een mooi kerkje en wat terrasjes.

2018-01-03-11h02m59-Nikon_a

‘s Avonds keren we terug naar Plaza España voor de lichtshow Font Magica. De fonteinen voor het paleis bieden een schouwspel van watercreaties in vele kleuren. In de wintermaanden is dit op donderdag, vrijdag en zaterdag. Voor tijden zie hier.

2018-01-04-21h04m42-Nikon_a

Onze citytrip zit er helaas op… Barcelona wat ben je mooi, authentiek. In de zomermaanden zal het erg druk zijn mede door de bezoekers van de Spaanse Costa’s. Nu, in januari was het er heerlijk. Gemoedelijk, bedrijvig, maar niet te druk. De temperatuur rond de 20 graden en wat geluk met het zonnetje, maakt onze mini-vakantie compleet.

Terug op Nederlandse bodem moet ik helaas snel richting dokter en ziekenhuis en lig ik nog diezelfde avond op de operatie tafel. Vandaar ook dat de blog even op zich liet wachten. Toch ben ik heel blij dat we zijn gegaan, want ondanks alles heb ik samen met mijn gezin genoten van deze leuke reis en zie ik het, met uitzondering van de terugkomst, nog steeds als een cadeautje om zo 2018 te mogen beginnen…

*affiliate link, dank voor je support!