Roadtrip Mexico, het land van de Maya’s

Onze roadtrip door Mexico voerde langs parelwitte stranden, overweldigende mayatempels en dichte junglegebieden. Reis mee langs de vele highlights van Yucatan en Chiapas..

Een droomreis naar dit prachtige land stond al lang op onze bucketlist en nu was het dan zover.. Op naar Mexico! Het land van de Maya’s , witte stranden omzoomd door hoge palmbomen, verrukkelijke taco’s en nog veel meer… Een fantastisch land voor een roadtrip en ik neem jullie graag weer even mee!

Tulum, een paradijs volgens velen

Via Philadelphia vlogen we naar Cancun. Daar hebben we niet veel van gezien, maar genoeg over gehoord om te weten dat wij dat gerust kunnen overslaan;). Na onze 1e nacht daar gingen wij dan ook snel door richting Tulum. Hier bevinden zich de prachtige maya ruïnes, pal aan zee gelegen. Schitterend om te zien. En Tulum zelf is verder een leuk toeristenplaatsje, maar om er nu zo lyrisch over te worden zoals velen, nee dat nu ook weer niet. Wat namelijk vlakbij ligt en nog veel leuker is, is Akumal!

20190422_162933

Snorkelen met zeeschildpadden

In Akumal bevindt zich namelijk een prachtig strand, ja echt veel mooier dan bij Tulum, waar je in zee kunt snorkelen met de enorme zeeschildpadden. Het betreft beschermd natuurgebied, dus achter de lijnen is het alleen toegestaan om te snorkelen met een gids. Hier bevindt zich ook het Meso Amerikaans koraalrif, het op één na grootste koraalrif ter wereld, na het Great Barrier Reef in Australie.. Werkelijk schitterend om de kleuren van de vissen omgeven door het koraal te bewonderen.

20190422_100718A~2

En dan de grote schildpadden die zich voeden met het wier van de zeebodem. ..Wat een prachtige ervaring vonden wij dat. Zo mooi.

20190422_093550A~3

Als lunchtip kunnen we het beach restaurant Lol-Ha echt aanbevelen. Goed geprijsd en heerlijk eten. Met de prachtige schildpadden nog op ons netvlies, smaakte onze eerste verse kokosnoot hier ook verrukkelijk . Ook Turtle Bakery richting het pleintje vlakbij de parkeerplaats, heeft heerlijke lunchgerechten.

In Tulum verbleven wij in het centraal maar rustig gelegen Don Diego de la Selva. Wat een paradijsje! Een jungle-oase midden in het stadje. Een fijne hangmat op het balkon, zwembad in de tuin en ’s ochtends een heerlijk ontbijt en alles vers en homemade. Dit is een adresje naar ons hart. Een dikke aanrader dus voor wie van kleinschaligheid en kwaliteit houdt.

Al fietsend langs de tempels van Cobá

Na 2 nachten Tulum was het tijd dit paradijsje te verlaten en gingen we op weg richting 1 van de 7 nieuwe wereldwonderen: Chichén Itzá. Maar voordat we daar arriveerden, maakten we uiteraard ook een stop bij de ruïnes van Coba. Prachtig verscholen in de jungle, toerden we op een fiets langs de indrukwekkende mayatempels. Een erg leuke manier om de site te ontdekken. Je kunt je overigens ook middels een soort tuktuk laten rijden. Het is maar wat je zelf het fijnst vindt.

20190423_111254

Cenotes, wat een natuurfenomeen!

Daarna vonden we het tijd voor wat verkoeling en vlak bij ons volgende hoteladres, lag de bekende cenote Ik Kil. Zo aan het einde van de dag was het wat betreft drukte goed te doen al stonden er nog steeds enkele touringcars. Wat een ongelofelijk mooie cenote. Op foto’s had ik deze al vaak gezien, maar hij is in werkelijkheid echt zo mooi! Waanzinnig als je je bedenkt dat Yucatan het enige gebied op aarde is waar zich cenotes bevinden. Uiteraard moesten 2 van mijn 3 mannen zo nodig van het meters hoge plateau in de cenote springen, dat vond ik minder, maargoed ieder zijn ding 😉 Het was een top afsluiter van de dag.

20190423_152952

En zo belandden we in ons hotel resort Okaán, op slechts enkele kilometers afstand het enorme wereldwonder Chichén Itzá… Voor zonsondergang klommen we nog even naar het dakterras waar we de top van de piramide van Kukulcan, gehuld in een gloed van avondrood, al boven het groene jungledek uit zagen steken…

Chichén Itzá

Na het ontbijt kon (vooral) ik niet wachten om te gaan. Dit was toch wel 1 van mijn hoofdredenen om naar Mexico te gaan. Na een kleine 10 minuten rijden en een stukje lopen was het dan zover.. Daar stonden we dan, pal voor de immense piramide van Kuculkan. Ik kreeg kippenvel van mijn tenen tot mijn hoofd toen ik ervoor stond en nu weer nu ik dit stuk schrijf. Het is een moment dat ik nooit zal vergeten. We waren ruimschoots daar voordat de touringcars vanuit de kustplaatsen arriveerden en dat maakt de beleving denk ik ook heel anders. De hele site is trouwens de moeite van een bezoek waard. Steeds weer vraag je je af: hoe in hemelsnaam hebben ze deze bouwwerken tot in de precisie en perfectie gebouwd met de middelen van die tijd?

20190424_094824

Mooie stadjes en prachtige bouwstijlen

De volgende ochtend gingen we verder richting “klein Rome” zoals Campeche genoemd wordt. De vele koepeltjes op de gebouwen en de bouwstijl maakten dat we deze bijnaam wel konden begrijpen, wat een gezellig stadje! Echter voor we arriveerden, passeerden we ook het gele dorpje Izamal wat zeker leuk is om even te bezoeken. Het ademt weer een heel andere sfeer. Vervolgens komen we in Merida, dé mayastad van de regio. Ook hier weer een prachtig stadsplein, gezellige straten en mooie kerken die het straatbeeld sieren. In al deze plaatsen is het is genieten met een hoofletter G.

20190424_121914

Vanuit Campeche reden we een lange, maar mooie weg grotendeels langs de kust. Echter voor we konden vertrekken, blijken we een lekke band te hebben.. Dat was uitgerekend met zo’n lange rit voor de boeg, geen fijn begin van de dag. We wilden namelijk zuidwaarts richting de provincie Chiapas. Echter dit is in 1 dag niet te bereiken en we overnachtten in de wat troosteloze plaats Villahermosa. Uiteindelijk is hier de band ook pas vervangen, want dat leek erg moeilijk te zijn;) In die plaats hebben we ook echt niks moois ontdekt, het was simpelweg een noodzakelijke overnachting om de volgende dag weer fris op pad te kunnen gaan met als einddoel van de dag: San Cristóbal de las Casas!

Krokodillen en apen in Canyon de Sumidero

Echter voor we San Cristóbal bereikten, koersten we eerst richting Canyon de Sumidero. Een enorme kloof waar we met een boot doorheen scheurden opzoek naar krokodillen en apen. En… we hebben ze gespot, al had ik zeker meer krokodillen verwacht eerlijk gezegd..! Erg leuk, al hadden wij er wat bewolkt weer. Het is even zoeken waar je je auto kwijt kunt. De boten vertrekken vanuit de embarcadero in Chiapa de Corzo. Ons advies zou zijn: luister deze keer gewoon naar de mannetjes in de straten die je zeggen waar je het best kunt parkeren. De prijzen van de tour zelf zijn fixed en je koopt je tickets dus gewoon aan de kassa bij de plek waar je aan boord gaat en niet op straat!

20190426_134417

Het kleurrijke dorp in de bergen

Na deze leuke tour van ruim 2 ½ uur, reden we in een uurtje naar het heel gezellige plaatsje San Cristóbal de las Casas. Een stuk frisser is het hier tussen de bergen op 2200 meter hoogte. Eigenlijk wel even een verademing vonden wij. En gezellig dat het is… Veel sfeervolle restaurants en cafés, kleurrijke vlaggetjes die de straten versieren en de mensen gaan kleurrijk gekleed. Een hele fijne vibe waarbij ik me kan voorstellen dat je hier een hele tijd blijft hangen wanneer je niet aan tijd gebonden bent.

20190427_085825

De inheemse dorpjes

Vanuit San Cristóbal de las Casas bezoeken we de inheemse mayadorpjes San Juan Chamula en Zinacantan. Wij deden dit met Alex y Raúl tours en dit is een dikke aanrader!

Allereerst bezochten we een begraafplaats in de plaats San Juan Chamula. Hier eren mensen hun dierbaren bij het graf komen familieleden samen om te eten, drinken en feesten met elkaar. De dood is een onderdeel van het leven en ook dat deel wordt gevierd.

San Juan Chamula is een vrij gesloten gemeenschap en er wordt strikt geleefd volgens eigen regels en wetten. De plaats valt ook niet onder de mexicaanse wet- en regelgeving en je zult hier dan ook geen mexicaanse authoriteiten tegenkomen.

Bijzondere rituelen met kip en cola

Een must do is de Templo de San Juan op het plein in het dorp. In deze met dennennaalden bezaaide kerk mag absoluut niet gefotografeerd worden, maar we stonden versteld van wat we binnen aantroffen. Het is nog behoorlijk groot, al zou je dat aan de buitenkant niet zeggen. Binnen is het één enorme, grote zee van bloemen en kaarsen. Echt overal waar je kijkt. Kaarsen worden ook overal neergezet, dus ook op de grond. Precies daar op een plek waar het voor de persoon in kwestie goed voelt. Het is dus uitkijken waar je loopt. Hier vinden vele geestuitdrijvingen plaats en daarvoor worden kippen geofferd en wordt veel cola gedronken. Met het boeren door de cola, verdwijnt “het kwade” namelijk uit het lichaam. En de kip absorbeert al deze slechte, negatieve zaken in een persoon middels rituelen welke worden uitgevoerd door een sjamaan. Deze zal bijvoorbeeld een gebed doen en de kip vervolgens zijn nek omdraaien. Omdat de kip het kwade heeft opgenomen, is dit nu met het offeren van de kip ook vernietigd, aldus het geloof. Heftige rituelen dus in dit kerkje.

20190427_112835-01

Zinacantan

Zinacantan is een gemeenschap welke zich meer openstelt en meer ruimte laat voor andere culturen. Ook zij leven volgens hun eigen regels, maar willen zeker openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. We maakten kennis met ijverig werkende vrouwen. Kleden werden geweven om te verkopen op de markt en ook werden de meest verse tortillas voor ons gemaakt. Lekkerder heb ik ze niet gehad tijdens de reis en dat zijn er toch best wel wat 😉

20190427_131107

Palenque: Mayatempels in de jungle

Na een paar dagen San Cristóbal vervolgden wij onze weg richting Palenque. Een van de bekendste Mayasites gelegen ín en deels nog bedolven ónder een jungledek. Een prachtige plek en zeker ook de moeite waard om met een gids door de jungle te lopen, om je vervolgens te realiseren dat je gewoon op het dak van een tempel staat die simpelweg niet is opgegraven. Buiten de zichtbare tempels ligt hier dus nog zeer veel ondergronds.

20190429_110540

We verbleven in het heerlijk rustige resort Aldea , waar het prima relaxen is. Hangmat op het balkon, grote kamers in bungalowhuisjes, een fijn zwembad en een prima restaurant. Wat wil een mens nog meer 😉

20190429_120534

Zeven kleuren blauw

Inmiddels werd het tijd om weer langzaam noordwaarts te gaan. We hadden als volgende bestemming het meer van de zeven kleuren blauw gekozen: Bacalar Lagoon. Prachtige kleuren, verenigd in 1 groot meer. En toch…waar iedereen lyrisch lijkt te zijn over dit plaatsje, vonden wij het niet iets waar we lang wilden blijven. Het meer was schitterend, maar het plaatsje vonden wij niet heel sfeervol. Ook is alles vrij dichtgebouwd waardoor je het meer niet echt goed kunt bereiken. We hadden ook niet de tijd meer om het uitgebreid te ontdekken dus wellicht dat er best mogelijkheden zijn, maar wij vonden het vooral lastig 😉

20190501_094700

20190430_162930-01

Wel hebben we heerlijk gegeten en gechilled in het mooi gelegen restaurant La Playita. Hier kun je je prima vermaken met fantastisch uitzicht over het meer!

20190430_185632

Afsluiten in een mooi resort

Als laatste bestemming reden we naar een all inclusive resort in Playa del Carmen. Dit was een geweldige afsluiting in het RIU Tequila waar we de indrukken van deze heerlijke, tropische reis goed op ons konden laten inwerken voordat we weer huiswaarts keerden.

Het einde van een droomreis met veel variatie in cultuur, natuur en fijne strand- en relaxmomenten die we niet snel zullen vergeten.

Zet Mexico zeker op je lijst! En tropische, maar ook heel gevarieerde reis behoort hier tot de mogelijkheden. Mocht je ook gaan, dan wens ik je alvast veel plezier!